Hlavnou funkciou pivných tácok (podpivníkov) je chrániť stôl alebo obrus pred
zmáčaním. Zo začiatku sa však používali aj na zakrytie pohára (peny) pred
rôznymi nečistotami a hmyzom. Prvé podložky pod poháre sa vyrábali z dreva,
plsti alebo iného materiálu. Postupom doby sa prešlo na podložky-tácky z
papierovej hmoty, na ktorých bola prvá reklamná potlač urobená v roku 1906.
Väčšinou boli a aj dnes sú vyrábané s potlačou na jednej strane v rôznych
tvaroch od guľatého, cez oválny, štvorcový až po najrozmanitejšie tvary.
Okrem reklamy pivovarov môžeme na obojstranne potlačených táckach nájsť na
druhej strane aj rôzne zaujímavé motívy a námety z rôznych oblastí života.
Pivné tácky patria medzi najrozšírenejší zberateľský materiál vo svete a v
niektorých krajinách majú viac priaznivcov ako etikety. Ja som im však dlho
nevenoval pozornosť aj keď som sa snimi pravidelne stretával na burzách a v
minulosti mi ich dokonca často posielali aj z pivovarov z celého sveta spolu
s etiketami bez toho že by som o ne žiadal. Až v posledných rokoch keď som
sa rozhodol zbierať všetky druhy pivných suvenírov si našli v mojej zbierke
miesto aj tácky. Aj tu som musel najprv vyriešiť spôsob ich uloženia, pretože
ukladanie do krabíc ako to robí väčšina zberateľov sa mi nepáčilo. Zbierku
tácok mám preto v súčasnej dobe nalepenú samolepkami na výkresoch formátu A4
(na každú tácku stačí jedna samolepka), uloženú v tvrdých doskách po štátoch
a tieto potom v krabiciach, ktoré sú uložené v polici. V prípade obojstrannej
potlače u väčších sérií je jedna tácka nalepená z hlavnej strany a ďalšie
naopak tak aby boli na nich vidieť rozdiely v grafickom spracovaní. Viem, že
mnohí zberatelia tácok by asi s takýmto uložením nesúhlasili, mne však určite
vyhovuje a ľahko sa v zbierke môžem orientovať. Zbierka nie je veľká, je v nej
okolo 2000 tácok zo 43 krajín celého sveta, je to však pre mňa len okrajová
záležitosť. Pivne tácky získavam hlavne výmenou na burzách a často ich dostávam
aj od známych a priateľov z rôznych služobných ciest a dovoleniek.
|